Elérhetőségek
Gérce Község Önkormányzata
9672 Gérce,Kossuth utca 49.
Telefon:
+3695476002
Fax:
E-mail:
korjgerce@airplanet.hu
Közérdekű adatok / Rendeletek
Rendeletek
Gérce Község Önkormányzatának rendeletei az alábbi linken elérhetők:
https://or.njt.hu/onkorm/-:15:2873:-:-:1:-:-:-/1/10
Gérce Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2014. (XII.1.) önkormányzati rendelete
Gérce Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Gérce község Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotási hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva az alábbi rendeletet alkotja:
Általános rendelkezések
1. § A Képviselő-testület és szervei számára a jogszabályokban foglalt feladat- és hatásköri, szervezeti és működési előírásokat a jelen SZMSZ-ben foglaltak figyelembevételével kell alkalmazni.
2. § (1) Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Gérce Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat).
(2) Az Önkormányzat székhelye: 9672 Gérce, Kossuth L. u. 49.
(3) Az Önkormányzat hivatala: Gércei Közös Önkormányzati Hivatal, székhelye: 9672 Gérce, Kossuth L. u. 49. (a továbbiakban: Hivatal)
(4) Az önkormányzati jogok gyakorlására feljogosított szervezet: Gérce Község Önkormányzatának Képviselő-testülete.
(5) Az önkormányzat illetékességi területe: Gérce község közigazgatási területe.
(6) Az önkormányzat jelképei: a címer, a zászló és a pecsét.
(7) Az önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét a képviselő-testület külön rendeletben állapítja meg.
(8)1 A képviselő-testület szervei:Ügyrendi Bizottság, Gérce és Térsége Önkormányzati Társulás, Sárvár Térsége Többcélú Kistérségi Társulás.
A Képviselő-testület feladat és hatásköre
3. § (1) Az önkormányzat ellátja a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (a továbbiakban: Mötv.) meghatározott feladatokat, saját hatáskörében dönti el a feladatok ellátási módját.
(2) Az önkormányzat által ellátandó alaptevékenységeket kormányzati funkciókhoz tartozó szakfeladat rend szerint az 1. melléklet tartalmazza:
(3) Az önkormányzat önként vállalja az alábbi feladatok ellátását:
1. civil szervek támogatása
2. közösségi és máshová nem sorolható sport támogatása,
3. helyi elismerő címek, kitüntetések adományozása,
(4) A képviselő-testület által átruházott hatáskörök felsorolását a 2. melléklet tartalmazza.
(5) A polgármester és a jegyző az átruházott hatáskörben hozott döntésekről - eltérő rendelkezés hiányában - a képviselő-testület soron következő ülésén beszámolni köteles.
A Képviselő-testület működése, nyilvánossága és összehívása
A Képviselő-testület ülése
4. § (1) A Képviselő-testület a munkáját rendes és rendkívüli ülés keretében végzi.
(2) A Képviselő-testület évente legalább 6 ülést tart.
(3)2
A testületi ülés összehívása
5. § (1)3 A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, valamint a polgármester és az alpolgármester egyidejű tartós akadályoztatása esetén a képviselő-testület ülését a korelnök hívja össze.
(2)4 A Képviselő-testület ülését általában elektronikus levélben hívja össze, a meghívó mellé csatolni kell az írásos előterjesztéseket, amennyiben azok a meghívó kiküldésekor rendelkezésre állnak.Az ülés meghívóját és lehetőleg az előterjesztéseket a képviselő-testületi tagoknak olyan időpontban kell megküldeni, hogy azt az ülés előtt legalább 5 nappal megkapják.
(3) A rendkívüli testületi ülés összehívására különösen indokolt esetben van lehetőség.
(4) Különösen indokolt eset az olyan előre nem látott és nem tervezett, valamint nem tervezhető ügy, melynek kérdésében a döntés a legközelebbi rendes ülésig nem várhat. Különösen ilyenek az Önkormányzatot pénzügyi, vagyoni területeken érintő ügyek, pályázatok benyújtása és esetenként ilyenek lehetnek a halasztást nem tűrő személyi kérdések, valamint a lakosság széles körét érintő bármilyen okból kifolyólag rövid, záros határidővel eldöntendő ügyek.
(5) Sürgős, halasztást nem tűrő esetben az ülés előtt 24 órával is összehívható. Erre bármilyen értesítési mód igénybe vehető (telefon, fax, e-mail stb), azaz el lehet tekinteni az írásbeliségtől, ha biztosítva van a nyilvánosság.
A meghívó
6. § (1) A Képviselő-testület ülésére meg kell hívni:
a) állandó meghívottként:
aa) a képviselőket,
ab) a jegyzőt/aljegyzőt,
ac) akit a polgármester megjelöl.
b) eseti meghívottként:
ba) a napirendi pont előterjesztőjét,
bb) a Gérce-Vásárosmiske Községi Sportegyesület képviselőjét, a Gércei Polgárőr Egyesület képviselőjét,
bc) minden olyan személyt, akinek jelenlétére az ülésen szükség van.
(2) A Képviselő-testület ülésén a Képviselő-testület tagjai szavazati joggal vesznek részt, amely magában foglalja a tanácskozás jogát is.
(3) Az állandó meghívottakat – a (2) bekezdés kivételével - kizárólag tanácskozási jog illeti meg.
(4) Az eseti meghívottakat kizárólag ahhoz a napirendi ponthoz kapcsolódóan illeti meg tanácskozási jog, amelyre meghívták.
(5) A meghívó tartalmazza:
1. a Képviselő-testületi ülés időpontját és helyét;
2. a napirendi pontok felsorolását, előadóját;
3. a kiadásának időpontját és a polgármester aláírását.
(6) A meghívóban szereplő napirendi pontok sorrendjére a polgármester tesz javaslatot.
(7) A Képviselő-testület ülésének időpontjáról, helyéről, és napirendjéről – a meghívó kiküldésével egy időben – a lakosságot is tájékoztatni kell. A tájékoztatás a helyi hirdetőtáblákon történő kifüggesztéssel történik.
A Képviselő-testületi ülés előterjesztései
7. § (1) A testületi ülésre az előterjesztés írásban és szóban kerülhet benyújtásra, az írásbeli előterjesztéseket lehetőleg meghívóval együtt megküldik a Képviselő-testület tagjai részére.
(2) Halaszthatatlan esetben az írásbeli előterjesztések az ülés megkezdése előtt kerülnek kiosztásra.
(3) Írásban kerül benyújtásra a rendelet-tervezet, a költségvetés végrehajtásáról szóló beszámoló.
A tájékoztatók és beszámolók
8. § (1) Tájékoztatásra és beszámolóra bármilyen, az Önkormányzatot érintő, illetve az Önkormányzatot érdeklő kérdésekben kerülhet sor a Képviselő-testület ülésén, amennyiben azt jogszabály kötelezően előírja, illetve ha azt a Képviselő-testület kéri.
(2) A tájékoztatás, a beszámoló szóban vagy írásban történik.
Az előterjesztők
9. § Testületi ülésen előterjesztés tételére bármely önkormányzati kérdésben a polgármester, az alpolgármester, a jegyző, a települési képviselő jogosult.
A Képviselő-testület ülése
10. § (1)5 A Képviselő-testületi ülését a polgármester, távollétében a képviselő-testület tagjaiból választott alpolgármester vezeti. Együttes akadályoztatásuk, vagy érintettségük esetén a képviselő-testület ülését a korelnök vezeti. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, valamint a polgármester és az alpolgármester egyidejű tartós akadályoztatása esetén a Képviselő-testület ülését a korelnök vezeti.
(2) Az ülésen megjelent állampolgárok az ülésteremben részükre kijelölt helyet foglalhatják el.
Zárt ülés
11. § (1) A zárt ülésen megtárgyalandó napirendi pontokat egy blokkban kell megtárgyalni. A Képviselő-testület egy ülésen egyszer tart zárt ülést.
(2) A zárt ülésre a testületi ülés végén kerül sor.
(3) A zárt ülés elrendeléséről a Képviselő-testület szavaz.
(4) A zárt ülés lefolytatásának szabályai egyebekben megegyeznek a nyílt ülés szabályaival.
A Képviselő-testületi ülés rendje
A jelenlét megállapítása
12. § (1) A Képviselő-testület tagjai - a képviselő-testületi ülés megkezdése előtt – jelenléti ívet írnak alá.
(2) Az ülés elnöke a képviselő-testületi ülés megnyitásakor a jelenléti ív alapján megállapítja és kihirdeti a jelenlévő képviselők számát.
(3) Határozatképtelenség esetén a képviselő-testületi ülést 5 napon belül ismételten össze kell hívni. Az összehívás írásban, új meghívó kiküldésével történik.
A napirendi pontok elfogadása
13. § (1) A határozatképes Képviselő-testület - a polgármester indítványára - megállapítja a testületi ülés napirendi pontjait, s annak sorrendjét.
(2) A napirend elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.
(3) A napirendi pont elhalasztását bármely települési képviselő indítványozhatja, amelyről a képviselő-testület - az elhalasztás indokolását követően - vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz, egyidejűleg a polgármester javaslatára meghatározza a napirendi pont tárgyalásának új időpontját.
(4) A napirend tárgyalásának megkezdése előtt a polgármester tájékoztatást ad az előző ülés óta történt fontosabb eseményekről és az utolsó ülésen elhangzott bejelentések nyomán tett intézkedésekről, beszámolhat a lejárt határidejű önkormányzati határozatok végrehajtásáról.
(5) A tájékoztató elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül dönt. A tájékoztatást a képviselők az általuk tudott eseményekkel kiegészíthetik, illetve a polgármesterhez az elhangzottak vonatkozásában kérdéseket tehetnek fel.
A testületi ülés lefolytatása
14. § (1) Az elfogadott napirendi pontoknak megfelelően az ülés elnöke a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során:
a) az előadó a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést tehet,
b) az előadóhoz a Képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel, amelyre az előadó rövid választ ad.
(2) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor.
(3) Az előadóhoz a testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak kérdést intézhetnek, amelyre a vita előtt kell választ adni.
(4) A hozzászólások időbeni megtartatására bármely képviselő javaslatot tehet, illetve javasolhatja a vita lezárását. Erről a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.
(5) Az ülés elnöke a vitát akkor zárja le, ha a napirendhez további vagy ismételt hozzászólaló nem jelentkezik vagy a Képviselő-testület - egyszerű szótöbbséggel - a vita folytatását az ülés elnökének javaslatára mellőzi.
15. § (1) A polgármester a vita lezárását követően összefoglalja az elhangzottakat.
(2) A döntési javaslatot az előterjesztő a vita bezárásáig megváltoztathatja, a módosító javaslatot a képviselő a szavazás megkezdéséig bármikor visszavonhatja.
(3) A szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, amennyiben törvényességi észrevételt kíván tenni.
Az ülés rendjének fenntartása
16. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról az ülés elnöke gondoskodik. Ennek során:
a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgyalt témától vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ;
b) rendre utasíthatja azt a személyt, aki a Képviselő-testület tagjához méltatlan magatartást tanúsít;
c) a tanácskozás rendjének megzavarása esetén rendreutasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig az érintettet a terem elhagyására is kötelezheti.
(2) Az ülés elnökének a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.
A szavazás módja
17. § (1) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.
(2) Az ülés elnöke a vita lezárása után elsőként elhangzásuk sorrendjében a módosító indítványokat, majd az eredeti javaslatot teszi fel szavazásra. Először az igen szerinti válaszra kér szavazást, majd a nem szavazatokra. Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, az ülést vezető a szavazást köteles megismételni.
(3) Az ülés elnöke megállapítja és kihirdeti a javaslat mellett, majd az ellene szavazók, illetve a tartózkodók számát. Az ellenszavazat tényét név szerint rögzíteni kell a jegyzőkönyvben, ha azt az érintett képviselő kéri.
(4) A határozathozatal után a napirend további tárgyalására nincs lehetőség.
(5) Elutasított határozati javaslat esetén az ügyet ismételten csak újabb tartalmú előterjesztés alapján lehet napirendre tűzni, leghamarabb a Képviselő-testület következő ülésén.
Név szerinti szavazás
18. § (1) Hatályon kívül helyezte Gérce Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 11/2014. (XII.01.) önkormányzati rendelete módosításáról szóló Gérce Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2015. (V.8.) önkormányzati rendelete 1. §-a. Hatálytalan: 2015.május 9-től.
(2) Névszerinti szavazást a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel, Mötv.-ben meghatározott ügyek kivételével bármely ügyben elrendelhet.
(3) A névszerinti szavazásnál a jegyző felolvassa a képviselő-testületi tagok névjegyzékét, akik nevük elhangzása után „igen”-nel, vagy „nem”-mel szavaznak. A jegyző a képviselő által adott választ a névjegyzéken rögzíti. A szavazás a névjegyzék felolvasása után befejeződik.
(4) A névszerinti szavazás eredményét tartalmazó névjegyzéket - az ülés elnöke és a jegyző aláírásával hitelesítve - az eldöntött kérdésre utalással a képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyv első példányához csatolja.
Titkos szavazás
19. § (1) Titkos szavazást lehet tartani mindazokban az ügyekben, amelyekben zárt ülést kell tartani, illetve zárt ülés tartható. A titkos szavazást kezdeményezheti a polgármester vagy bármelyik települési képviselő. A titkos szavazás elrendeléséről a képviselő-testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel dönt.
(2) A titkos szavazást az Ügyrendi Bizottság, mint szavazatszámláló bizottság bonyolítja le.
(3) A szavazás borítékba zárt szavazólapon és urna igénybevételével történik. Titkos szavazáskor minden szavazásra jogosult képviselő-testületi tag szavazólapot kap, melyen fel kell tüntetni az eldöntendő kérdést. A kérdés mellett három válaszlehetőség van: „igen”, "nem", "tartózkodom", mindhárom válasz mellet O-jel a válasz jelölésére. Valamennyi jelenlévő képviselő megkapja a szavazólapot, melyen a döntését félreérthetetlenül kell jelölnie a O-be rajzolt X jellel. A szavazólapot borítékba kell helyezni.
(4) A szavazatszámláló bizottság összeszámolja a szavazatokat, megállapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok számát, majd a szavazásról jegyzőkönyvet készít, amely tartalmazza:
1. a szavazás helyét és idejét,
2. a bizottság tagjainak nevét és tisztségét,
3. a szavazás eredményét,
4. a bizottság minden tagja aláírását.
(5) A szavazás eredményéről a bizottság elnöke a képviselő-testületnek jelentést tesz. A szavazócédulákat 4 nap után meg kell semmisíteni.
20. § (1) A képviselő köteles a napirendi pont tárgyalása kezdetén - közeli hozzátartozójára is kiterjedően - bejelenteni személyes érintettségét.
(2) A személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának kivizsgálására - annak ismertté válását követően azonnal - a képviselő-testület vizsgálat lefolytatását rendeli el. A vizsgálat lefolytatása az Ügyrendi Bizottság hatáskörébe tartozik.
(3) A bizottság eljárása során biztosítja az érintett képviselő személyes meghallgatását, bizonyítékai előterjesztését.
(4) A bizottság eljárásának lefolytatása után a vizsgálat eredményét a képviselő-testület soron következő ülésén előterjeszti. Amennyiben a képviselő-testület megállapítja, hogy a képviselő a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztotta, a képviselő tiszteletdíját, illetve természetbeni juttatását legfeljebb 25 %-kal, maximum 12 havi időtartamra csökkentheti.
A képviselő-testületi határozat
21. § (1) A Képviselő-testület határozatait külön-külön - a naptári év elejétől kezdődően - folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni a következők szerint: ……./...... (év) (…..hó…..nap) testületi határozat.
(2) A képviselő-testület határozata tartalmazza a képviselő-testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, valamint a végrehajtás határidejét, ha a testület indokoltnak tartja a végrehajtásról való beszámolás idejét, továbbá a végrehajtásért felelős megnevezését.
(3) A képviselő-testület az ülésről készült jegyzőkönyvben történő rögzítéssel, külön határozat meghozatala nélkül dönt:
1. ügyrendi kérdésekben,
2. feladat-meghatározást nem tartalmazó előterjesztésben,
3. határozati javaslat vagy rendelet-tervezet módosítására, kiegészítésére tett javaslat, kiegészítő, módosító indítványok esetén.
Az önkormányzati rendeletek, jegyzőkönyv
A rendeletalkotási eljárás főbb szabályai
22. § (1) Az önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:
1. polgármester
2. alpolgármester
3. képviselő
4. jegyző
(2) Rendeletalkotás kezdeményezését a képviselő-testület ülésén szóban lehet előterjeszteni vagy írásban az a polgármesternél kezdeményezni.
(3) A polgármester ismerteti a képviselőtestület következő ülésén a kezdeményezést, amelyről a képviselőtestület egyszerű szavazattöbbséggel határoz:
1. a kezdeményezés elfogadásáról vagy elutasításáról,
2. a rendeletben szabályozandó főbb kérdésekről,
3. ha megbízza az előkészítésért felelős bizottságot vagy személyt,
4. ha meghatározza a rendelet előkészítésének rendjét, az egyeztetési kötelezettségeket, vitafórumokat,
5. a lakosság széles körét érintő rendelettervezet esetén a lakosság véleménye kikérésének módjáról és időpontjáról,
6. a rendelettervezet elkészítésének határidejéről,
7. a rendelettervezet testület elé terjesztésének határidejéről.
(4) A rendelet-tervezetet a jegyző készíti elő.
(5) A rendelet-tervezet elkészítése során, a rendeletalkotás előtt megfelelő idő szükséges a jogszerű előkészítésre. A képviselő-testületi ülésen felmerülő rendelet-módosításra vonatkozó javaslat esetén legkorábban csak a soron következő Képviselő-testületi ülésen van lehetőség a rendelet módosítására.
(6) A rendelet hiteles, végleges szövegét a jegyző szerkeszti meg.
(7) A rendelet kihirdetése az Önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel történik. A jegyző intézkedik a rendeletek hirdetőtáblán történő kifüggesztéséről.
A jegyzőkönyv
23. § (1) A jegyzőkönyveket a Hivatal őrzi.
(2) A jegyzőkönyv eredeti példányának évenkénti beköttetéséről a jegyző gondoskodik.
(3) A választópolgárok betekinthetnek a képviselő-testület nyilvános üléseiről készült jegyzőkönyvekbe.
(4)6 A jegyzőkönyv tartalmi elemei:
a) távol maradt képviselők neve;
b) napirendi pontonként az előadók neve, szóbeli előterjesztés esetén annak rövid tartalma;
c) elhangzott bejelentések, kérdések, valamint az azokkal kapcsolatos válaszok;
d) aláírások, dátum, pecsét.
(5)7 A jegyzőkönyv mellékletei:
a) meghívó;
b) előterjesztések;
c) rendelet;d) jelenléti ív.
A Képviselő-testület bizottságai
24. § (1) A képviselő-testület az alábbi állandó bizottságot hozza létre: Ügyrendi Bizottság.
(2) A bizottság tagjainak száma: 3 fő
(3) A bizottság ülését az elnök hívja össze, és vezeti. Akadályoztatás esetén az elnök teendőit az általa megbízott képviselő veszi át.
(4) A bizottság ülésén tanácskozási joggal részt vehet:
a) a polgármester;
b) az alpolgármester.
(5) A bizottság szükség szerint tart ülést. A bizottság ülésére meg kell hívni jegyzőt, aljegyzőt. A bizottság ülésére - az előzőeken kívül - meg kell hívni mindazokat, akiknek részvételét a bizottság elnöke szükségesnek tartanak. Az ülés meghívóját és előterjesztésre kerülő anyagait az Önkormányzat hirdetőtábláján közzé kell tenni. A zárt ülés anyagát csak a képviselők és az egyébként az azon részvételre jogosítottak részére szabad hozzáférhetővé tenni.
(6) Az Ügyrendi Bizottság feladat és hatásköre
1. Kivizsgálja a képviselők összeférhetetlenségi, méltatlansági ügyeit.
2. Közreműködik a képviselő-testület titkos szavazásainak lebonyolításában.
3. Nyilvántartja és ellenőrzi a képviselők vagyonnyilatkozatait.
4. Kivizsgálja a képviselő személyes érintettsége bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztását.
(7) A Képviselő-testület az általa meghatározott egyes önkormányzati feladatoknak - az erről rendelkező döntésében megállapított ideig történő intézésére - ideiglenes (ad hoc) bizottságot alakíthat.
(8) A bizottság tagjainak felsorolását a 2. számú függelék tartalmazza.
Az összeférhetetlenség és méltatlanság
25. § (1) Az összeférhetetlenség, méltatlanság megállapítására irányuló kezdeményezést a polgármesternek címezve a Hivatalban írásban kell benyújtani, megjelölve annak okát.
(2) A polgármester a kezdeményezést 30 munkanapon belül köteles a Bizottság elnöke - akadályoztatása esetén az egyik bizottsági tag - részére átadni.
(3) A Bizottság az átvételt követő 10 napon belül köteles az összeférhetetlenség, méltatlanság megállapítására irányuló kezdeményezést kivizsgálni, s annak megállapításáról a kezdeményezést követő képviselő-testületi ülésen - de legkésőbb a kezdeményezést követő 30 napon belül - döntés céljából a Képviselő-testületet tájékoztatni.
(4) A Bizottság ülésére meg kell hívni az érintett felet, valamint a kezdeményezést benyújtót.
(5) A Bizottság elnöke köteles az összeférhetetlenségre, méltatlanságra vonatkozó iratokat elkülönítetten kezelni a Hivatalban e célra kijelölt helyen, továbbá gondoskodni az adatvédelmi szabályok betartásáról.
A polgármester, az alpolgármester, a jegyző
A polgármester, alpolgármester
26. § (1) A polgármester a megbízatását társadalmi megbízatásban látja el.
(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatait.
(3)8 a képviselő-testület 1 fő alpolgármester választ meg tagjai közül
(4)9 a polgármester fogadónapja: szerda 10.00-15.00 óráig
A jegyző
27. § (1) A jegyző jogállására az Mötv. 81. § (1) bekezdését kell alkalmazni.
(2)10 A jegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve a jegyző tartós akadályoztatása esetén - legfeljebb hat hónap időtartamra - a jegyző feladatait a Gércei Közös Önkormányzati Hivatal Hosszúperesztegi Kirendeltségének pénzügyi ügyintézője látja el
(3)11
A közös önkormányzati hivatal
28. § (1) A képviselő-testület Hosszúpereszteg, Vashosszúfalu és Vásárosmiske Községek Önkormányzataival a Mötv. 85. § (10) bekezdésében foglaltak alapján az önkormányzatok működésével, valamint a polgármester vagy a jegyző feladat-és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladataik ellátására közös önkormányzati hivatalt hoztak létre és tartanak fenn.
(2) A hivatal működésével kapcsolatos részletes szabályokat a Gércei Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzat tartalmazza.
A társulások
A társulásokra vonatkozó átfogó szabályok
29. § (1) Az Önkormányzat a feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb és ésszerűbb megoldása érdekében az alábbi társulásokban vesz részt:
a) Gérce és Térsége Önkormányzati Társulás, melynek feladata az óvodai nevelés biztosítása
b)12 Sárvár Térsége Többcélú Kistérségi Társulás, amelynek feladata a családsegítés, gyermekjóléti szolgáltatás, belső ellenőrzési feladatok ellátása, illetve ennek megszervezése, települési főépítészi feladatok ellátása
Fórumok rendje, közmeghallgatás
30. § (1) A lakosság, az egyesületek közvetlen tájékoztatása, valamint a fontosabb döntések előkészítésébe történő bevonása érdekében az önkormányzat lakossági fórumokat szervezhet.
(2) A lakossági fórum lehet
1. a lakosság egészét vagy jelentős részét érintő feladat megvitatását szolgáló településpolitikai fórum, továbbá
2. a lakosság szerveződéseivel, a jelentősebb civil szervezetekkel lefolytatandó érdekegyeztető tanácskozás.
(3) A közös önkormányzati hivatal jegyzője a lakossági fórumokról emlékeztetőt készít, amely tartalmazza a fontosabb megállapításokat, észrevételeket és a kisebbségi véleményeket.
(4) A polgármester a lakossági fórumokon elhangzottakról a soron következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.
31. § (1) A Képviselő-testület évente egy alkalommal közmeghallgatást tart.
(2) A közmeghallgatáson részt vesznek:
1. képviselő-testület tagjai;
2. jegyző, aljegyző
3. közös önkormányzati hivatal tárgy szerint illetékes tisztviselője
(3) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, az ismertetésre vagy tárgyalásra kerülő tárgykörökről az önkormányzat hirdetőtábláján tájékoztatást ad a rendezvény előtt legalább 5 nappal.
(4) Közmeghallgatás fóruma elé elsősorban a lakosság széles körét érintő kérdéseket kell terjeszteni.
(5) A közmeghallgatáson a helyi lakosság és a helyben érdekelt szervezetek képviselői a helyi közügyeket érintő kérdéseket és javaslatot tehetnek, a felszólalás időtartama személyenként legfeljebb 5 perc, ismételt felszólalás esetén 1 perc.
(6) Amennyiben az elhangzott javaslat, kérdés megválaszolására a közmeghallgatáson nem került sort, az azt követő tizenöt napon belül írásban kell választ adni, melynek megtörténtéről és a válaszról a soron következő képviselő-testületi ülésen a jegyző tájékoztatja a képviselő-testületet.
(7) A közmeghallgatásra egyebekben a képviselő-testületi ülésre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
Helyi népszavazás
32. § Helyi népszavazást legalább 140 választópolgár kezdeményezhet.
33. § *Hatályon kívül helyezte Gérce Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 11/2014. (XII.01.) önkormányzati rendelete módosításáról szóló Gérce Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2015. (V.8.) önkormányzati rendelete 8. §-a. Hatálytalan: 2015.május 9-től
34. § A helyi népszavazással kapcsolatos kiadásokat a közös önkormányzati hivatal részére elszámolás alapján az önkormányzat megtéríti. Előleget a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint a területi és országos nemzetiségi önkormányzati képviselők időközi választása költségeinek normatíváiról, tételeiről, elszámolási és belső ellenőrzési rendjéről szóló 18/2013. (VII.17.) KIM rendelet szerinti normatívák szerint biztosít az Önkormányzat a Hivatal részére.
Az önkormányzat vagyona
35. § Az Önkormányzat tulajdonára és gazdálkodására vonatkozó legalapvetőbb rendelkezéseket külön önkormányzati rendelet határozza meg.
Záró rendelkezések
36. § (1) Ez a rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba,
(2) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Gérce Község Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2011. (IV. 30.) önkormányzati rendelete.
1. melléklet
2. melléklet
1. A POLGÁRMESTERRE ÁTRUHÁZOTT HATÁSKÖRÖK
1.1. Közérdekű foglalkoztatással kapcsolatos feladatok ellátása;
1.2. elrendeli az általa megállapított és jogosulatlanul felvett ellátás visszafizetését;
1.3. dönt a közterület használat iránt benyújtott kérelmekben.
1.4. dönt a rendkívüli települési támogatás megállapításáról
1.5. dönt a közterület-használatáról és a település védelméről szóló rendeletben meghatározott
1.6. nyilatkozik a nem önkormányzati rendelettel alapított elővásárlási jogokkal kapcsolatban,
1.7. tulajdonosi nyilatkozatot tesz az önkormányzati vagyon megterhelésével nem járó ügyekben,
1.8. méltányosságból csökkentheti, elengedheti a hatáskörébe utalt és jogosulatlanul igénybevett
1.9. dönt a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvényben meghatározott közútkezelői feladatok
1.10. gyakorolja a közterület filmforgatási célú használatával kapcsolatos hatáskört,
1.11. dönt Gérce község zászlójának (lobogójának), címerének és nevének használatával
1.12. dönt A településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 8. §-ban foglalt
2. TÁRSULÁSRA ÁTRUHÁZOTT HATÁSKÖRÖK
2.1. A Gérce és Térsége Önkormányzati Társulás fenntartja és üzemelteti a Gércei Óvodát a
2.2. Sárvár Térsége Többcélú Kistérségi Társulás biztosítja a családsegítés, gyermekjóléti
3.14 A Gércei Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzőjére átruházott hatáskörök:
Gérce Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2021. (I.26.) önkormányzati rendelete
a közművelődési feladatok ellátásáról
Gérce Község Önkormányzata Képviselő-testülete a muzeális intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről szóló 1997. évi CXL. törvény 83/A. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 7. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése alapján, a Képviselő-testület feladat és hatáskörében eljárva Gérce Község Önkormányzata Polgármestere a következőket rendeli el:
A közművelődési alapszolgáltatás ellátásának formája
1. § Gérce Község Önkormányzata a közművelődési alapszolgáltatás folyamatos hozzáférhetősége érdekében a muzeális intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről szóló 1997. évi CXL. törvény (továbbiakban: Törvény) 77. § (1) bekezdése alapján közösségi színteret biztosít.
2. §1 (1) Gérce községben a közösségi színtér a közművelődési alapszolgáltatások mellett egyéb tevékenységeknek, szolgáltatások megszervezésének is helyszínt biztosító integrált közösségi és szolgáltató tér formában működik.
(2) Az Önkormányzat közművelődési alapszolgáltatásai
a) a művelődő közösségek létrejöttének elősegítése, működésük támogatása, fejlődésük segítése, a közművelődési tevékenységek és a művelődő közösségek számára helyszín biztosítása,
b) a közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése.
Közművelődési feladatellátás mértéke
3. § A közművelődési szakember foglalkoztatását Gérce Község Önkormányzata Vásárosmiske Község Önkormányzatával kötött szerződés alapján közösen biztosítja.
Közösségi színtér feladatellátásának működési módja
4. § Az önkormányzat a közművelődési alapszolgáltatásai ellátásának keretében a helyi közművelődés támogatását az alábbiak szerint biztosítja:
a) Közösségi színtér fenntartásával,
b) költségvetési keretei között kulturális rendezvények, szervezetek támogatásával,
c) pályázati lehetőségek kihasználásával és az ehhez szükséges önrész rendelkezésre bocsátásával.
5. §2 (1) Az önkormányzat a helyi közművelődési tevékenységéhez közösségi színtérként az alábbi épületeket, ingatlanokat biztosítja:
a) 9672 Gérce, Kossuth u. 88/A.
b) egyéb önkormányzati tulajdonú, kulturális közösségi rendezvény tartására alkalmas nyílt terület. (közösségi színtér udvar, sportpálya, játszótér).
(2) A közösségi színtér a hét három napján, legalább 4 órában nyitva tart, melyből egy nap szabadnapra vagy munkaszüneti napra esik, továbbá a hét egy napján a nyitvatartás magába foglalja a 16.00-19.00 óra közötti időszakot.
6. § (1) Az önkormányzat közművelődési feladatainak ellátásában együttműködik:
a) a településen működő köznevelési intézményekkel,
b) kulturális tevékenységet is végző helyi társadalmi, civil szervezetekkel,
c) egyházakkal és
d) hasonló feladatokat ellátó országos, regionális, térségi intézményekkel, civil szervezetekkel, más önkormányzatokkal.
(2)3 Az önkormányzat évente egy alkalommal fórumot szervez a művelődési közösségek vezetőinek részvételével.
(3) Az önkormányzat és intézményei a közművelődési lehetőségekről
a) plakátok, szórólapok útján,
b) a települési honlapon,
c) közösségi oldalakon
adhatnak tájékoztatást a község lakossága részére.
Közösségi színtér által ellátott feladatok
7. § Az önkormányzat a Törvényben meghatározott feladatokon kívül a közösségi színtér működését a következő feladatok ellátásával biztosítja:
a) helyszín biztosítása egyesületek, amatőr művészeti csoportok, klubok, körök számára rendszeresen vagy alkalomszerűen, foglalkozásaik, rendezvényeik megtartásához,
b) bemutatkozási lehetőség biztosítása a településen működő művelődő közösségek számára:
ba) községi rendezvényeken, így különösen a falunapon, kulturális és szabadidős programok keretében;
bb) kiállítások, bemutatók rendezésével;
c) művelődő közösségek tapasztalatszerzésének, szakmai fejlődésének támogatása más településen működő művelődő közösségekkel történő kapcsolatfelvétel és kapcsolattartás ösztönzésével, előadások szervezésével,
d) a nemzeti ünnepeket a helyi közösség bevonásával és részvételével rendezi meg, azokhoz közösségi teret biztosít,
e) támogatja az ifjúság közösségi szerveződését és részvételét,
f) támogatja az idősek művelődő közösségének tevékenységét,
g) a könyvtár közművelődési tevékenységének támogatása, ezen létesítmény bevonása a közművelődési tevékenységbe,
h) támogatja ismeretterjesztő előadások szervezését,
i) támogatja a helyi környezeti értékek megismertetését, a helyi környezeti értékek megőrzését,
j) települési értéktár bővítése, helyi értékek tudatosítása, népszerűsítése,
k) sok éves múltra visszatekintő falunap megszervezése,
l) a helytörténeti szakirodalmi tevékenység ösztönzése, helytörténetet bemutató dokumentumok kiadásának, megismertetésének támogatása,
m) lehetőséget és helyet biztosít művelődési és alkotó célú helyi közösségek, gyűjtőkörök, szakkörök, kulturális célú közös tevékenységek, összejövetelek számára,
l) kiállítási lehetőséget biztosít művészeti alkotások számára, közösségi színteret bocsát rendelkezésre zenei és irodalmi rendezvényekhez,
o) támogatja a helyi gyermekekből álló művészeti csoportok fellépését rendezvényeken, a közösségi rendezvényeket meghirdeti,
p) önkormányzati honlap működtetése.
A közművelődési tevékenység finanszírozása.
8. § (1) Az önkormányzat a civil szervezetek támogatásán keresztül is hozzájárulhat a település közművelődési és közösségfejlesztési feladatainak ellátásához.
(2) Az önkormányzat a pályázati források kihasználásával törekszik a helyi közművelődés minél magasabb szinten történő biztosítására. Az önkormányzat közművelődési pályázat esetén a szükséges önrészt az éves költségvetési rendeletében biztosíthatja.
Közösségi színtér használati szabályai
9. § (1) A Gérce, Kossuth u. 88/A. sz. közösségi színtér épületét a gércei magánszemélyek, szervezetek számára közművelődési célú használatra ingyen biztosítja
(2)4 Gérce, Kossuth u. 88/A. sz. közösségi színtér épületeit: egyéb, nem közművelődési célból történő igénybevétel céljából a használat díját a képviselő-testület határozza meg
10. §
Záró rendelkezések
11. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) Hatályát veszti az önkormányzat közművelődési feladatairól szóló 2/2003. (III.27.) önkormányzati rendelet.
« Vissza az előző oldalra!